Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on gr. 1, 2022 in Finanse i biznes |

Kabotaż – czym jest i co warto o nim wiedzieć?

Kabotaż – czym jest i co warto o nim wiedzieć?

Jesteś początkującym przedsiębiorcą w branży transportowej, spedycyjnej lub logistycznej? Nie jest Ci znane pojęcie kabotażu? Słowo to może brzmieć bardzo tajemniczo, ale nie da się ukryć, że ma ogromne znaczenie dla specjalistów od przewozu różnego rodzaju towarów. Dlatego warto zapoznać się ze wszystkimi regułami kabotażu. Sprawdź najważniejsze zasady, które obowiązują przy tego typu przewozach.

Czym jest kabotaż?

Do obowiązków każdego spedytora, logistyka czy przewoźnika należy dokładna znajomość prawa w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego. Dlatego profesjonaliści doskonale wiedzą, co oznacza pojęcie kabotażu. Jest to załadunek i rozładunek towaru na terenie tego samego kraju przez przewoźnika, który swoją siedzibę ma w innym państwie. O kabotażu możemy więc mówić, kiedy polska firma przewozowa realizuje transport z załadunkiem i rozładunkiem na terenie Niemiec. Sama definicja nie jest skomplikowana, ale niektóre regulacje i zasady mogą być mylące.

Kiedy można rozpocząć transport kabotażowy?

Przewóz kabotażowy może zacząć się dopiero w momencie, kiedy nastąpiło już rozładowanie towaru dostarczonego w wyznaczone miejsce. Trzeba tutaj zaznaczyć, że firma transportowa może przyjąć zlecenie nawet po częściowym rozładunku. Nie można jednak zapominać, że kabotaż musi zostać wykonany tym samym pojazdem.

Zezwolenie na przewóz kabotażowy – jakie dokumenty są konieczne?

Nie wszystkie firmy transportowe mogą wykonywać przewozy kabotażowe. W tym celu trzeba uzyskać kilka niezbędnych dokumentów. Niektóre z nich potrzebne są przy przekraczaniu granicy innego kraju, a inne podczas losowej kontroli. Bardzo ważny jest międzynarodowy list przewozowy CMR. Zawiera on kilka istotnych informacji np.:

  • nazwę przewoźnika, nadawcy oraz odbiorcy,
  • rodzaj towaru,
  • sposób zabezpieczenia ładunku,
  • koszty związane z przewozem,
  • instrukcje załatwiania formalności celnych.

Konieczne są też listy przewozowe dla każdej realizowanej usługi kabotażu oraz faktury za wszystkie dostawy i stosowne zezwolenia transportowe.

Ograniczenia kabotażowe – o czym należy pamiętać?

Zanim zacznie się wykonywać usługi kabotażowe, trzeba uzyskać specjalną licencję transportową. Poza tym konieczne jest zarejestrowanie działalności na przewóz rzeczy w transporcie międzynarodowym. Niezbędne jest też ważne ubezpieczenie kabotażowe. Do pozostałych ograniczeń zalicza się m.in.:

  • konieczność poprzedzenia kabotażu transportem międzynarodowym,
  • pojazd wykonujący kabotaż musi być tym samym pojazdem, który wykonywał transport międzynarodowy,
  • można wykonać tylko trzy przewozy kabotażowe w ciągu siedmiu dni,
  • kabotaż w innym państwie niż wykonano ostatni rozładunek, może być realizowany tylko raz w ciągu trzech dni,
  • wszystkie niezbędne dokumenty muszą znajdować się w kabinie pojazdu.

Dlaczego ograniczenia kabotażowe są konieczne?

Regulacje nakładane na zagraniczne firmy transportowe mają jeden główny cel. Mają chronić lokalnych przewoźników i wewnętrzny rynek w danym kraju. Dlatego w różnych regionach koszty realizacji zleceń mogą się mocno różnić. Z tego powodu niektóre państwa nałożyły ograniczenia na kabotaż, aby rodzimi przewoźnicy nie zostali całkowicie wyparci przez tańsze firmy z innych krajów.